torsdag 11 februari 2010

Projektplanering

Projektplanering garntekniker februari 2010.

Titel
Ulliga tavelhus.

Inledning
Mitt garnprojekt inom kursen lsl 110 kommer att bestå av en tredimensionell tavla gjord av stickad och virkad ull.

Bakgrund
Jag har stickat och virkat sedan barnsben, och jag har alltid fokuserat på saker som går att använda. Nu har jag handarbetat så länge att jag skapat mig bekväma vanor, och jag varierar mig inte så mycket längre. När jag under samma vecka insåg att jag förväntades producera ett projekt av garn som utmanade mig själv och mitt hantverkande, träffade Frida som vill bli textilkonstnär och sedan ramlade över en konstnär som gjorde de mest underbara tavlor med färgglada, finurliga hus, så visste jag precis vad jag ville göra. En tavla i ull.

Frågeställning
Kan jag göra textil konst?

Syfte
Att ställa mig själv inför en ny utmaning. Att få se och lära om ytterligare en dimension av garn och dess kvalitéer genom att prova nya tekniker och mönster. Jag vill utveckla mitt hantverk genom att jämföra hur de olika partierna framträder i tavlan, och utmana mig själv att våga använda gamla kunskaper på ett nytt sätt och upptäcka nya tekniker för att framhäva detaljer i tavlan.

Metod
Virkning och stickning i många olika strukturer och mönster. Broderi för att fästa och dekorera tavlans olika delar med. Jag vill skapa en taktil tavla med mycket djup och färg. Jag tänker använda garn som är tillverkat av spillprodukter från Sandnes garn i Stavanger. Jag har själv färgat de flesta garnerna med olika växter tillsammans med alun, vilket är ett miljövänligt alternativ till traditionell färgning. Jag kommer att utgå ifrån en tavla målad av konstnären Maria Christenson-Bernhardsson.

Tidsplanering
Det är svårt att planera tid för projektet eftersom det ingår ett moment av provstickning av alla mönster för att få dem att passa i mått. Jag räknar med att jag har 40 timmar på schemat och den tiden som krävs utöver det lägger jag delar av min fritid på. Vissa detaljer kan jag anpassa efter tillgången på tid.

Redovisning
Projektet kommer att resultera i en tavla i ull, som kommer att visa olika tekniker och mönster i stickning och virkning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar