lördag 6 mars 2010

Sömnadsprojekt 1 - hundkorg

Projekt 1: Hundkorg.
Material: Bomullstrasor, flagglina, retrotyg och ullstoppning.
Tidsåtgång: 10 timmar.
Litteratur: Stora boken om handarbete, ICA-förlaget 1978, s. 69.
Obligatoriska moment: Oliksidig dragkedja.


Metoden såg jag första gången på en slöjdmässa här i Borås för ett par år sen. Ett partanter hade gjort de mest fantastiska väskor och skålar med hjälp av mattrasor som de virade runt rep. Jag hittade "flagglina" i lagom tjocklek på COOP, och gjorde snabbt min första skål. Det gäller att tvinna hårt så att det ligger tätt intill repet.

När man virat ett par meter, eller så långt som man vet att man behöver, så syr man ihop dem med en söm emellan. Det går säkert bra med zickzack men jag kände att trestegssicksack var säkrare, då fäster det ju på fler ställen. Först kan arbetet ligga plant emot symaskinens arm för att arbeta fram en flat botten, sedan lutar man arbetet för att få fram rundningen. Om repet tar slut kan man bara fästa och snurra runt mer trasor.

Såhär ser det ut i närbild.


Om valpen inte gillar korgen vet jag två andra som gör det. Barnen konstaterade snabbt att den passade till alla deras djur, och ville låna den tills Milo kommer. Dante tror att den är till honom.


Ja, såhär blev den! Hunden som ska ligga i den heter Milo och är bara 10 dagar gammal än. Om ni är nyfikna på honom så har han en egen blogg.

2 kommentarer: