torsdag 6 maj 2010

Brickvävning del 2

Det går framåt, mina vänner. Ullbandet är klart, det är doppat i kokande vatten och lagt på tork. Igår fick jag tillbaka skivan ihop med en utskriven papperskopia och där kunde jag läsa att det är helt fel att väva i luddig ull. Varptrådarna kommer att haka i varandra och det är helt hopplöst att väva i. Jo tack, det har jag lärt mig helt på egen hand ;)

Nu har jag varpat och startat på ett nytt band, ett nytt med mönster. Det förra var jättesvårt att få rätt, men det var i supertunt lingarn och jag hade svårt att se var det blev fel. Nu provade jag med virkgarn från garnkorgen, bomull 8/4, och det går genast bättre. Kanske för att jag vävt ullbandet med endast vridmönster först och fått lite mer koll på trådar och mönster.

Huggorm:
Dålig kvällsbild tyvärr. Från sidan 81 i Språngmurs bok. Lussekatten ;) ser inte alls ut som på mönstret så åt är tokigt, men det blir iaf nåt som ser ut som att det är rätt så jag är lika glad ändå. Jag har äntligen förstått.

3 kommentarer:

  1. Snyggt! :vågen:

    SvaraRadera
  2. Fint, inte lika som bilden men det blir snyggt!
    Du lär dig snabbt!

    Kan problemet vara att vissa grupperingar i vridningsschemat skall vävas i tre inslag medan de flesta skall vävas i två inslag. Det är enbart de som då står 3 inslag på som vävs i tre inslag.

    Lycka till
    Louise

    SvaraRadera
  3. Tack zandrama!

    Louise: Men det har jag ju gjort...? Ja, nåt är det som inte stämmer, ska väva vidare på det i veckan. Boel har tipsat mig om att väva tätare också så det har jag testat. Det är riktigt jätteroligt :)

    SvaraRadera