söndag 27 februari 2011

såhär kan man virka in en fågel

Det var roligt detta med fri virkning, och inte alls så skrämmande som jag först trodde ;) Precis som det låter är det väldigt fritt, och det enda man behöver tänka på är att det helst ska bli platt. Jag har börjat med att virka in alla fåglarna, ben och vingar som sticker ut behöver jämnas ut och mellanrum behöver fyllas i.

Först virkar jag ett varv fasta maskor runt hela fågeln. Vid hörnen vikar jag 2 eller 3 maskor ihop och vid svängar ökar jag och virkar flera maskor i samma för att det ska lägga sig fint.
För att kanten ska bli fin virkar jag detta varvet bara i maskbågen som ligger bakåt, så att inte det vita garnet ska "äta upp" fågeln och göra att den ser mindre ut.


Sedan vikar jag ett varv med stolpar. Nu försöker jag samtidigt fylla ut alla mellanrum mellan fågeltår och fågelvingar. Det som inte kan virkas ihop kan sys ihop i efterhand.


På denna vingen är varvet med fasta maskor gjort i turkos för att inte den gula vingen ska försvinna i den vita bakgrunden. Varvet med stolpar har jag sedan virkat med både halvstolpar, dubbelstolpar och tredubbla stolpar, för att få en så rak kontur som möjligt. Halvstolpar uppe på vingspetsarna, och dubbelstolpar och trippelstolpar tillsammans i mellanrummen.

3 kommentarer:

  1. Kollat runt på din blogg och fastnat helt! Var tvungen att skicka iväg lite lovord, du är otroligt duktig!

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag blir så glad av att "höra" av er som läser :)

    SvaraRadera
  3. Wow, vilka underbara fåglar! Ska genast ge mig i kast med ett försök själv!

    SvaraRadera