onsdag 3 oktober 2012

Regnbågsgarn

När jag köpte min spinnrock fick jag med lite gratisull i form av BFL (blue faced leicester) i ganska fula färger. Mycket vitt med lite färgduttar på. Jag bestämde mig för att karda ut rovingen till kardrullar istället och öva långdrag.
Det visade sig bli något som påminde om en regnbåge så jag la kardrullarna i någon sånär ordning, från blått förbi rosa, gult och lite grönt. Eftersom det var mycket vitt i ullen blev det lite pastelliknande rullar.
Sedan spann jag långdrag. Å herregud vad det är roligt! Extra roligt med ull som är välkardad, jag inser att jag borde karda mer noggrant med den ullen jag preparerar själv. Jag brukar få plats med 100 gram på en spole men här kan ni se att ullen blev så fluffig att den behövde 1 ½ spole. Den blir så av långdrag, mycket luft som kommer in mellan i fibrerna då tydligen. Och sedan kedjetvinnade jag singeln för att behålla färgerna som de var.
 Ett första försök till regnbågsgarn :D Detta kommer jag att prova fler gånger!


Garnet fluffade upp sig ytterligare vid efterbehandlingen (tvätt och lite kringkastning). Och resultatet är 170 meter på 90 gram. Garnet är jättemjukt och fluffigt och det är riktig stuns i det. Dottern har lagt beslag på det och önskat sig ännu en mössa, men först ska ju guldet stickas klart.

5 kommentarer:

  1. Kul att du tog dig ann ullen fast det var så tråkiga färger. Resultatet blev hur fint som helst. En härlig stor halsduk eller sjal i det vore inte alls dumt.

    SvaraRadera
  2. Ser så vackert ut, jag vill också spinna, det får bli nästa steg, när jag lärt mig behärska frivirkningen! Jag ser fram emot din kurs imorgon.

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt garn har du skapat av den inte så spännande ullen...grattis!

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt fint blev ditt garn,mycket vackrare färgmässigt än själva ullen såg ut. Kedjetvinnat, hur gör du?

    SvaraRadera