onsdag 3 september 2014

Disktrasor i lin

 
Jag har vävt lite mer fiskben. Detta är disktrasor vävda i lin som ska få åka till Uppsala. 

 
(Varning för kornig mobilkvällsbild!) Jag har vävt dem på min lilla bordsvävstol Ashford Katie. Den är himla smidig och det är mysigt att kunna sitta i soffan och väva, fast allra helst sitter jag faktiskt på golvet... 

 
Efter att disktrasorna var klara fanns det lite varp kvar och jag vävde en provlapp med ullgarn som inslag och insåg genast att jag måste testa att väva ulltyg att sy kläder av. Snart.

 
Själva disktrasorna är i 75% lin och 25% bomull, med cottolin som varp och lintowgarn som inslag. Efter användning kommer de bli hur bra disktrasor som helst.
 
Min kamera är dock inte alls hur bra som helst, kanske behöver den en service eller så har någon av oss kommit åt någon inställning. 

4 kommentarer:

  1. Wow, supersugen på att väva! Var har du köpt din vävstol?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte den på Wingham woolwork. Här är en länk dit: http://www.winghamwoolwork.co.uk

      Radera
  2. Vad tror du om att sticka eller virka disktrasor av lin? Har lingarn som jag inte vet vad jag ska göra med. 100% lin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag låter som en utmärkt idé! Om garnet är tunt kan du sticka med flera trådar tillsammans.

      Radera